Stöd till publikanalys och innovativ marknadsföring 2025

Bidragsgivare Svenska Filminstitutet

Område: Kultur, fritid & rekreation | Kultur, nöje, media & journalistik |

Beskrivning

Sammanfattning av utlysningen: Syftet med stödet är att främja den svenska publikens möte med filmen. Målet är att ge möjlighet att genomföra fördjupade publikanalyser och pröva marknadsföringsmetoder/-projekt för nya vägar, relevanta för den tänkta målgruppen, som kan leda till en fördjupad kunskap om filmens genomslag.

Syfte med utlysningen: Att stödja aktörer inom den svenska filmbranschen att genomföra publikanalyser och marknadsförings projekt som inte tidigare prövats i större utsträckning.

Mål för utlysningen: Att bidra till nyskapande och utveckling inom filmbranschen och främja samverkan mellan olika branschaktörer.

Förväntad påverkan/resultat: Ökad kunskap och förbättrade metoder för att nå olika målgrupper samt delning och spridning av projektresultat till andra branschaktörer.

Finansieringsgrad: Endast projekt som även har annan finansiering kan få bidrag. Ideellt arbete räknas inte.

Behörighet: Svenska filmbranschens aktörer såsom distributörer, filmfestivaler, biografer och streamingtjänster.

Möjliga krav på konsortier: Flera aktörer samverkar i projektet.