Säkerhet för cyklister, fotgängare och användare av mikromobilitetshjälpmedel (HORIZON-CL5-2026-01-D6-13)
Bidragsgivare EU
Område: Digitalisering, automatisering, tech & AI | Praktiknära forskning, FoU & forskningsrelaterat | Samhällsbyggnad, infrastruktur & transport | Samhällsbyggnad, infrastruktur, avfall, mobilitet |
Beskrivning
Sammanfattning av vad utlysningen handlar om: Utlysningen syftar till att förbättra säkerheten för fotgängare, cyklister och användare av mikromobilitet (t.ex. elcyklar, elsparkcyklar, el-lådcyklar) genom att analysera risker, utveckla säkra infrastrukturlösningar, testa smart teknik (såsom V2X), föreslå regelverk och öka användningen av dessa hållbara transportformer i urbana miljöer.
Syfte med utlysningen: Syftet är att minska olyckor och öka den faktiska och upplevda säkerheten för användare av aktiva och mikromobila färdsätt samt att förbättra deras integration i stadens transportsystem, särskilt i ljuset av den växande variationen och användningen av elektrifierade och tunga småfordon.
Mål för utlysningen: Målen inkluderar:
- Identifiera krockrisker och faktorer som bidrar till olyckor,
- Utvärdera säkerhetsbehov och utveckla skräddarsydda åtgärder för olika mikromobilitetstyper,
- Testa nya infrastrukturlösningar och smart teknik i minst två verkliga urbana miljöer,
- Bidra till en framtida europeisk standardisering av mikromobilitetsfordon,
- Utveckla säkerhetsrekommendationer för städer,
- Utforma och testa digitala informationsplattformar för cyklister.
Förväntad påverkan/resultat: Förväntade resultat är förbättrad säkerhet för utsatta trafikanter (faktisk och upplevd), ökad användning av aktiva och mikromobila färdsätt, riktlinjer för kraschrapportering, samt konkreta rekommendationer till städer för hur mikromobilitet integreras i hållbara mobilitetsplaner (SUMPs).
Behörighet: Behöriga är konsortier med expertis inom trafiksäkerhet, stadsplanering, mikromobilitet, socialvetenskap, teknik, infrastrukturdesign och offentlig förvaltning. Projektet ska inkludera samarbeten med lokala eller regionala myndigheter och ha ett tydligt användarfokus.
Möjliga krav på konsortier: Konsortier bör inkludera både industri, forskning, städer och civilsamhälle, samt säkerställa involvering av SSH-experter (samhällsvetenskap och humaniora). Minst två pilotdemonstrationer i verkliga stadsmiljöer krävs, med tydlig geografisk och demografisk variation. Samverkan med initiativ som CIVITAS och Europeiska trafiksäkerhetsobservatoriet rekommenderas.