Planering och styrning av nätverkshantering samt mobilitetshantering i en multimodal miljö och digitala möjliggörare (HORIZON-JU-ER-2025-FA1-TT-01)
Bidragsgivare EU
Område: Digitalisering, automatisering, tech & AI | International verksamhet | Internationella utbyten | Praktiknära forskning, FoU & forskningsrelaterat | Samhällsbyggnad, infrastruktur & transport | Samhällsbyggnad, infrastruktur, avfall, mobilitet |
Beskrivning
Sammanfattning av vad utlysningen handlar om: Flaggskeppsutlysning med två arbetsströmmar: WS1 för nätverksplanering och styrning samt mobilitet i en multimodal miljö, och WS2 för digitala möjliggörare. WS1 utvecklar planerings/simuleringsfunktioner, realtids-TMS med beslutsstöd/automation och integrerar järnväg i dörr-till-dörr-mobilitet. WS2 levererar federerade datarum, gemensam domänontologi, samt utvecklings-/körmiljö för Digitala Tvillingar och delade cybersäkerhetstjänster.
Syfte med utlysningen: Att öka kapacitet, robusthet och kvalitet i europeisk tågtrafik genom bättre strategisk/taktisk planering, realtidsoptimerad trafikledning över gränser, och sömlös integration i multimodala resor, stödd av standardiserade data-/semantiklager, Digitala Tvillingar och säker datainfrastruktur.
Mål för utlysningen: Till 2028 demonstrera (TRL6–8 beroende på del) bl.a. europeisk korsgräns-schemaläggning och TTR-baserad kapacitet (Enabler 1–4), TMS integrerat med bangård/station/energi/crew & fordon samt realtidskonvergens planering-drift och konfliktlösning/incidenthantering (Enabler 7–14), dörr-till-dörr-lösningar inkl. B2B-intermodalitet, PRM-stöd, digital tvilling för utbuds/efterfrågeoptimering och störningshantering (Enabler 15–22), samt WS2-leveranser: federerade dataspace-kopplingar, gemensam domänontologi, DT-utvecklings-/körmiljö och delade cybersäkerhetstjänster.
Förväntad påverkan/resultat: Förbättrad korsgränskapacitet och punktlighet, snabbare återhämtning vid störningar, energiintegrerad trafikplanering, realtids-dispatching av personal/fordon, AI-baserad kapacitetsoptimering, pan-europeisk B2B-plattform, bättre passagerarflöden och PRM-tillgänglighet, samt återanvändbara digitala tvillingar via standardiserad semantik, protokoll och säkra datautbyten.
Eventuella krav på konsortier: Krav på nära samverkan med Systempelaren (arkitektur/specifikationer, STIP-referenser, cybersäkerhet), leverans av arkitektur som visar gränssnitt mellan enablers och befintliga system senast månad 6 (för både planering och realtidstrafik), gemensamma aktiviteter med Destination 2–6 (inkl. integration/pilottester av tekniska enablers), process för datadelning mellan IM, RU och andra aktörer, samt användning/utveckling av ERA-ontologi och federerade dataspaces.