Nästa generations ATS-plattformar för en-route- och TMA-operationer (HORIZON-SESAR-2025-DES-IR-02-WA3-1)
Bidragsgivare EU
Område: Digitalisering, automatisering, tech & AI | Praktiknära forskning, FoU & forskningsrelaterat | Samhällsbyggnad, infrastruktur, avfall, mobilitet |
Beskrivning
Sammanfattning av vad utlysningen handlar om: Utlysningen fokuserar på forskning och utveckling av nästa generations flygtrafikledningstjänster (ATS) och plattformar i enlighet med ATM Master Plan, med målet att uppnå hög automationsnivå (nivå 4), förbättra miljöprestanda och stärka cybersäkerheten inom det europeiska luftrummet.
Syftet med utlysningen: Syftet är att utveckla avancerade teknologiska lösningar för att möjliggöra automatisk och miljövänlig flygledning som utnyttjar digitalisering, AI, cybersäkerhet och förbättrad samverkan mellan människa och maskin.
Mål för utlysningen: Målet är att uppnå högautomatiserade ATS-plattformar som stödjer optimerade flygvägar, effektiv samverkan mellan civila och militära luftfartsanvändare, minskat klimatavtryck, förbättrad säkerhet och kapacitet, samt sömlös integrering av digitala tjänster.
Förväntad påverkan/resultat: Förväntade resultat inkluderar högre nivåer av automation i ATM-system, förbättrad miljöprestanda (minskade CO₂ och icke-CO₂ effekter), förbättrad samverkan över nationsgränser, samt robusta system mot cyberhot och ökad flexibilitet i luftrumsanvändning.
Finansieringsgrad: Finansieringsgraden specificeras inte direkt i texten, men typiskt för denna typ av forskningsutlysningar inom SESAR är en medfinansiering på upp till 70 % för företag och upp till 100 % för offentliga aktörer och ideella organisationer. Detaljer bör kontrolleras i den officiella utlysningstexten.
Stödrättighet (Eligibility): Berättigade sökande är konsortier som inkluderar minst tre flygtrafiktjänstleverantörer (ANSP) samt tillverkare av ATS-system eller annan part med kapacitet att bygga ATS-prototyper på den tekniska mognadsnivå som krävs.
Möjliga krav på konsortium: Konsortiet måste omfatta minst tre ANSP:er samt en etablerad ATS-systemleverantör eller motsvarande kompetens. Konsortiet ska också följa det tjänsteleveranskoncept som beskrivs i ATM Master Plan.
Tillgänglig finansiering (budget): Den totala budgeten framgår inte direkt i texten och bör verifieras i officiella dokument från utlysningen (t.ex. SESAR 3 Joint Undertaking eller Horizon Europe).