Lärmiljöns och användningen av digitala verktygs inverkan i vardagen på utveckling av viktiga färdigheter och kompetenser (HORIZON-CL2-2025-01-TRANSFO-07)

Bidragsgivare EU

Område: Digitalisering, automatisering, tech & AI | Energi, miljö & hållbar utveckling | Folkbildning & utbildning | Kultur, nöje, media & journalistik | Praktiknära forskning, FoU & forskningsrelaterat | Utbildning & barnomsorg | Utbildning & pedagogik |

Beskrivning

Sammanfattning av vad utlysningen handlar om: Utlysningen handlar om att undersöka hur digitala verktyg, inklusive generativ AI, påverkar barns och ungas välmående och lärande, särskilt inom den obligatoriska grundutbildningen. Fokus ligger på att generera kunskap och rekommendationer kring användningen av digital teknik i skolan och i vardagen.

Syftet med utlysningen: Att ta fram evidensbaserade analyser och rekommendationer för hur skolor kan använda digital teknik på ett sätt som stödjer både lärande och välmående för elever, lärare och skolledare.

Mål för utlysningen: Att analysera digitala verktygs inverkan på barns kognitiva, emotionella och sociala välmående samt på lärandeutvecklingen, och att identifiera strategier för hur skolmiljöer kan främja både utbildning och psykiskt välbefinnande i en digitaliserad vardag.

Förväntad påverkan/resultat: Förbättrad förståelse för hur digitala verktyg påverkar barns vardag och lärande, samt konkreta rekommendationer för hur skolor kan skapa lärmiljöer där digital teknik används på ett sätt som gynnar hela skolgemenskapens välmående.

Behörighet: Forskare och organisationer från EU:s medlemsstater och associerade länder, särskilt med kompetens inom utbildning, psykologi, digital teknik, samhällsvetenskap och humaniora. Barns och ungas delaktighet i forskningen ska säkerställas.

Eventuella krav på konsortier: Förslagen bör inkludera tvärvetenskapliga och transdisciplinära samarbeten, blanda kvantitativa och kvalitativa metoder, och säkerställa inkludering av barn och unga samt andra relevanta intressenter i datainsamlingen. Fokus kan ligga på en eller flera åldersgrupper i grund- eller gymnasieutbildning.

Tillgänglig finansiering (budget): 10 200 000 euro.