Lärandets framtid, vår planets framtid 2025

Bidragsgivare National Geographic Society

Område: Energi, miljö & hållbar utveckling | Folkbildning & utbildning | Hållbar utveckling (social, ekonomisk, ekologisk) | Miljö, klimat & djurskydd | Utbildning & barnomsorg | Utbildning & pedagogik |

Beskrivning

Sammanfattning av vad utlysningen handlar om: Utlysningen söker projekt eller forskning som utvecklar nya eller skalar beprövade utbildningslösningar för att rusta människor i alla åldrar med kunskap, färdigheter och attityder som krävs för att agera för vår planets och människors bästa.

Syfte med utlysningen: Att stödja utbildningsinitiativ som möjliggör lärande om, engagemang för och skydd av vår planet genom nya och tvärvetenskapliga tillvägagångssätt.

Mål med utlysningen: Att utveckla och sprida effektiva modeller för lärande i såväl formella som informella miljöer, med fokus på att skapa positiva effekter för både människor och natur.

Förväntad effekt/resultat: Förändrade attityder, ökade kunskaper och utvecklade färdigheter hos deltagarna som leder till konkreta handlingar till förmån för planetens och människors välmående.

Behörighet:

  • Sökande måste vara över 18 år
  • Projektet måste ha utbildning som huvudfokus
  • Projektet måste anknyta till minst ett av National Geographics sex fokusområden: Ocean, Land, Wildlife, Human Histories and Cultures, Planetary Health, eller Space
  • Sökande får inte vara anställd vid National Geographic
  • Sökande måste visa dokumenterad erfarenhet av att använda utbildning för att uppnå mål och genomföra utbildningsprogram för alla åldersgrupper

Möjliga krav på konsortium: Inga konsortiekrav anges, men tvärdisciplinära och gränsöverskridande samarbeten uppmuntras.

Tillgänglig finansiering (budget): Två nivåer av finansiering:

  • Level I: Mindre projekt (ofta pilotprojekt)
  • Level II: För erfarna aktörer, exempelvis National Geographic Explorers