Kulturens utveckling i en virtualiserande värld (HORIZON-CL2-2025-01-HERITAGE-05)
Bidragsgivare EU
Område: Digitalisering, automatisering, tech & AI | Kultur, fritid & rekreation | Kultur, nöje, media & journalistik | Praktiknära forskning, FoU & forskningsrelaterat |
Beskrivning
Sammanfattning av vad utlysningen handlar om: Utlysningen fokuserar på att undersöka hur den ökade användningen av virtuella och blandade verkligheter påverkar kultur, välbefinnande, europeiska värderingar, social sammanhållning samt kulturell och språklig mångfald. Projekten ska även utveckla långsiktiga åtgärder som främjar positiva effekter och hanterar risker.
Syftet med utlysningen: Att fördjupa förståelsen för hur en allt mer virtualiserad tillvaro påverkar kulturella uttryck, identitet, delaktighet och sammanhållning – samt att utveckla evidensbaserade riktlinjer och strategier för att styra denna utveckling i linje med europeiska värden och mål.
Mål för utlysningen:
- Identifiera långsiktiga kulturella förändringar kopplade till ökad närvaro i virtuella världar.
- Undersöka möjligheter och risker för individens välbefinnande, kreativitet, kulturarv och samhällsgemenskap.
- Utveckla forskningsbaserade åtgärder för att maximera positiva effekter och minimera negativa konsekvenser av virtualisering.
- Bidra till utvecklingen av ett europeiskt ekosystem för virtuella världar som främjar kulturell mångfald, inkludering och innovation.
Förväntad påverkan/resultat:
- Fördjupad kunskap om kulturell förändring i digitala miljöer.
- Nya policy- och styrmedel för kulturinstitutioner och kreativa branscher i relation till virtualisering.
- Stärkt europeiskt ledarskap inom virtuella världar som gynnar både konkurrenskraft och social resiliens.
- Praktiska insikter om hur kulturarv och kreativitet kan främjas i nya digitala sammanhang.
Finansieringsgrad: Horizon Europe-projekt av denna typ (RIA – Research and Innovation Action) finansieras normalt upp till 100 %.
Behörighet: Konsortier med aktörer från EU:s medlemsstater och associerade länder. Projekt bör inkludera forskare från samhällsvetenskap, humaniora, kultur- och teknikfält samt gärna aktörer från kulturinstitutioner eller kreativa industrier.
Eventuella krav på konsortier: Konsortiet bör ha expertis inom kultur, teknologi och social påverkan. Samarbete med pågående eller tidigare EU-finansierade projekt samt länk till det framtida europeiska partnerskapet för virtuella världar uppmuntras.