Journalistiska partnerskap 2025
Bidragsgivare EU
Område: International verksamhet | Kultur, fritid & rekreation | Kultur, nöje, media & journalistik |
Beskrivning
Sammanfattning av utlysningen: Journalistiska partnerskap inom Kreativa Europa syftar till att skapa ett mer mångsidigt, oberoende och pluralistiskt medielandskap samt att främja kvalitetsjournalistik och mediekunnighet.
Syfte med utlysningen: Stödja samarbetsprojekt för att stärka den ekonomiska utvecklingen inom nyhetsmediesektorn samt kvaliteten och pluralismen av journalistiskt innehåll. Målet är att främja ett fritt, oberoende och pluralistiskt medielandskap och öka mediekunskapen.
Mål för utlysningen: Journalistiska partnerskap med inriktning på samarbeten och mediepluralism. Projekten förväntas främja innovation, kreativitet, lönsamhet och intresset för journalistik bland olika grupper.
Förväntad påverkan/resultat: För de tematiska inriktningarna förväntas ökat mediesamarbete, sektorsövergripande nätverk och kunskapshubbar för utbyte av bästa praxis samt ökad motståndskraft och pluralism inom mediesektorer på europeisk nivå.
Finansieringsgrad: EU finansierar maximalt 80 procent av kostnaderna för internationella samarbeten och 90 procent för mediepluralism.
Behörighet: Organisationer inom nyhetsmediesektorn, inklusive ideella och offentliga medier, med fokus på internationella samarbeten och mediepluralism.
Möjliga krav på konsortier: Projekten ska drivas som ett konsortium med minst tre aktörer från olika länder för samarbeten, eller enskild aktör för mediepluralism.
Tillgänglig finansiering (budget): Totalt 11 000 000 euro fördelat på områden; 6 miljoner euro för internationella samarbeten och 5 miljoner euro för mediepluralism.