Intelligent och integrerad tillgångsförvaltning och trafikledning i järnvägssystemet (HORIZON-JU-ER-2025-FA3-01)

Bidragsgivare EU

Område: International verksamhet | Internationella utbyten | Praktiknära forskning, FoU & forskningsrelaterat | Samhällsbyggnad, infrastruktur & transport | Samhällsbyggnad, infrastruktur, avfall, mobilitet |

Beskrivning

Sammanfattning av vad utlysningen handlar om: Utlysningen avser ett Flaggskeppsprojekt inom EU-RAIL som ska utveckla och demonstrera avancerade digitala, automatiserade och hållbara lösningar för tillgångsförvaltning (Asset Management) och trafikledning i järnvägssystemet. Fokus ligger på integration av hela värdekedjan, datadelning, digitala tvillingar, AI-baserat beslutsstöd, obemannade inspektioner och fjärrstyrda insatser.

Syfte med utlysningen: Att utveckla europeiskt gemensamma, integrerade systemlösningar som stärker effektivitet, säkerhet, tillförlitlighet och kostnadseffektivitet i järnvägssektorn. Utlysningen ska bidra till att uppnå EU:s mål för hållbar och digital järnvägsmobilitet till 2030.

Mål för utlysningen: Att till 2028 leverera tekniska lösningar upp till TRL 7/8 som demonstrerar informationsdelning mellan system, automatiserad övervakning, avancerat beslutsstöd, digitala tvillingar, hållbar design och certifiering av komponenter samt obemannade insatser. Resultaten ska bygga vidare på tidigare EU-RAIL-projekt, särskilt FP3-IAM4RAIL.

Förväntad påverkan/resultat: Ökad interoperabilitet och standardisering i Europas järnvägssystem, förbättrad driftsäkerhet, minskade livscykelkostnader (LCC), effektivare underhåll och planering, samt minskad miljöpåverkan. Demonstratorer ska visa konkreta effekter på kostnadsreduktion, tillförlitlighet och arbetsförhållanden.

Finansieringsgrad: Ej uttryckligen angiven i texten, men följer vanligen EU-RAIL:s regler för Flagship Projects (upp till 100 % finansiering för forsknings- och innovationsinsatser inom Horizon Europe).

Behörighet: Aktörer från EU-medlemsstater och associerade länder. Konsortiet ska inkludera bred representation från industri, forskningsinstitut, akademi och infrastrukturförvaltare med kompetens inom järnväg, digitalisering, AI och automatisering.

Eventuella krav på konsortier: Konsortiet ska omfatta hela värdekedjan och säkerställa tvärsektoriellt samarbete mellan olika aktörer (t.ex. infrastrukturförvaltare, fordonstillverkare, systemleverantörer, forskningsorganisationer). Det ska även finnas geografisk spridning inom Europa och adekvat expertis för alla beskrivna aktiviteter.