Integrering av inlandssjöfart i smart sjöfart och multimodala logistikkedjor (HORIZON-CL5-2026-01-D6-10)

Bidragsgivare EU

Område: Digitalisering, automatisering, tech & AI | Praktiknära forskning, FoU & forskningsrelaterat | Samhällsbyggnad, infrastruktur & transport | Samhällsbyggnad, infrastruktur, avfall, mobilitet |

Beskrivning

Sammanfattning av vad utlysningen handlar om: Utlysningen syftar till att utveckla och demonstrera tekniska, digitala och operativa lösningar för att bättre integrera inlandssjöfart (IWT) i multimodala logistikkedjor. Fokus ligger på att använda befintliga digitala plattformar och dataflöden för att öka andelen gods som transporteras via vattenvägar inom EU, i linje med målen i NAIADES III och den Smarta och Hållbara Mobilitetsstrategin.

Syfte med utlysningen: Syftet är att öka effektiviteten, hållbarheten och attraktiviteten hos inlandssjöfarten genom smart digital integration med övriga transportslag, och att demonstrera dessa lösningar i verkliga användningsfall.

Mål för utlysningen: Målen är att:

  • Testa och visa upp smarta IWT-lösningar i minst fyra pilotprojekt i verklig driftmiljö (TRL 7),
  • Utveckla rekommendationer för ett harmoniserat EU-regelverk för smart shipping,
  • Bedöma miljömässiga, ekonomiska och sociala effekter av ökad användning av IWT,
  • Utveckla nya affärsmodeller som gör inlandssjöfart mer attraktivt för användare och investerare,
  • Genomföra kommunikationsaktiviteter för att öka synlighet och användning av IWT.

Förväntad påverkan/resultat: Resultaten ska leda till förbättrad integration av inlandssjöfart i multimodala transporter, minskade utsläpp, ökad effektivitet, ökad användning av IWT, samt bidra till utvecklingen av standarder och regelverk för smart shipping inom EU.

Behörighet: Behöriga är konsortier bestående av aktörer såsom logistikföretag, operatörer inom inlandssjöfart, teknikleverantörer, plattformsutvecklare, offentliga myndigheter och forskningsorganisationer. Offentliga förvaltningar bör vara involverade och pilotprojekten bör ledas av industriaktörer (t.ex. speditörer, intermodala operatörer).

Möjliga krav på konsortier: Konsortier måste inkludera minst fyra pilotprojekt med olika typer av gods, rutter och IWT-bassänger för att uppnå geografisk täckning inom EU. Projekten ska fokusera på gränsöverskridande tillämpningar och inkludera samarbeten mellan privata och offentliga aktörer samt bygga vidare på tidigare EU-projekt och initiativ (t.ex. DTLF, EMDS, eFTI).