Högautomatiserad ATM för alla luftrumsanvändare (HORIZON-SESAR-2025-DES-IR-02-WA5-2)

Bidragsgivare EU

Område: Digitalisering, automatisering, tech & AI | Praktiknära forskning, FoU & forskningsrelaterat | Samhällsbyggnad, infrastruktur, avfall, mobilitet |

Beskrivning

Sammanfattning av vad utlysningen handlar om: Utlysningen fokuserar på att utveckla teknologier och system som möjliggör högautomatiserad flygtrafikledning (ATM) för både bemannade och obemannade luftfartyg, inklusive förbättrade navigationslösningar, sensorsystem för att undvika kollisioner och integration av RPAS i kontrollerat och okontrollerat luftrum.

Syftet med utlysningen: Att stödja en säker och effektiv integration av avancerade automatiserade flygoperationskoncept och RPAS i hela det europeiska luftrummet genom robusta CNS-lösningar och alternativa PNT-teknologier.

Mål för utlysningen: Utveckla och validera teknik för detektering och undvikande (DAA), stöd för rymduppskjutningar, integration av IFR RPAS i klasserna D till G, samt utveckling av alternativa navigationssystem som A-PNT och GNSS-baserade lösningar med hög robusthet mot störningar.

Förväntad påverkan/resultat: Ökad säkerhet och effektivitet i flygtrafiken, minskad påverkan av störningar i GNSS-system, förbättrad integration av drönare och andra obemannade system i både civila och militära luftrum, samt förstärkt kapacitet för att hantera framtidens luftrumsanvändning.

Behörighet: Teknikleverantörer, ATM-leverantörer, flygmyndigheter, forskningsinstitutioner samt militära och civila aktörer inom flyg- och rymdområdet. 

Möjliga krav på konsortier: Förväntas inkludera expertis inom avionik, CNS, flygtrafikledning, RPAS, rymduppskjutningar, samt samverkan mellan civila och militära aktörer. Valideringsaktiviteter både i luften och på marken föreslås.