Digital och automatisk upp till automatiserad tågdrift (HORIZON-JU-ER-2025-FA2-01)

Bidragsgivare EU

Område: Digitalisering, automatisering, tech & AI | International verksamhet | Internationella utbyten | Praktiknära forskning, FoU & forskningsrelaterat | Samhällsbyggnad, infrastruktur & transport | Samhällsbyggnad, infrastruktur, avfall, mobilitet |

Beskrivning

Sammanfattning av vad utlysningen handlar om: Flaggskeppsutlysning för nästa generations Automatic Train Control (ATC) som ska demonstrera och vidareutveckla automatiserad drift (ATO GoA3/4) över ETCS och på icke-övervakade linjer, inklusive blandad trafik, energisystem-/ATP-övergångar, urbana lättspår, regionala/lågtrafikerade linjer och godstrafik; omfattar även positionering, tåg­integritet, moving block, hybrid tågdetektering, FRMCS/multikonnektivitet, fjärrkörning, perception och digitalt register upp till TRL6–7.

Syfte med utlysningen: Säkerställa en kostnadseffektiv, uppgraderingsbar och bakåtkompatibel ATC-generation som möjliggör end-to-end automatisering oberoende av befintlig infrastruktur, med tydlig migrationsväg, modulär hård-/mjukvaruarkitektur och snabbare, säkrare utrullning i hela Europa.

Mål för utlysningen: Leverera till 2028 demonstratorer för ATO GoA3/4 (depot, bangård, ranger, huvud- och regionalbanor, lättspår, service-/underhållsfordon), Hybrid Train Detection och moving block (TRL6), TIMS (TRL7), avancerad säker positionering (TRL6), multikonnektivitet inkl. FRMCS/V2X/satellit (TRL4–7), fjärrkörning (TRL6), säker omvärldsperception (TRL6), digitalt register (TRL6), ny bromsgeneration (TRL6), virtuell sammankoppling (TRL5), självkörande godsvagn (TRL5) samt validering/(virtuell) certifiering (TRL6).

Förväntad påverkan/resultat: Ökad kapacitet och driftsäkerhet via kortare tågföljder och automatiserade funktioner, förbättrad interoperabilitet och resiliens (inkl. georedundans), snabbare migration från klass B-system, lägre livscykelkostnader genom moduläritet/retrofit, samt underlag till standardisering (TSI/STIP) och industrialisering av nästa generations ATC.

Eventuella krav på konsortier: Nära samordning med EU-RAIL Systempelare (specifikationer, arkitektur, STIP/TSI), gemensamma aktiviteter med Destination 1, 5 och 6; användning av EU-RAIL:s cybersäkerhetsspecifikationer; länkar till relevanta R&I-projekt (t.ex. NEXUS); täckning av hela värdekedjan (ombord/ban-system, telekom/FRMCS, sensorer, TMS, säkerhet, test/validering, human factors).